Jump to content

How to make clothes and armor transparent (Spanish)

Recommended Posts

I will briefly explain how (I do it) to make transparent clothes and armor. I will do it in Spanish since it is my native language, but it will be didactic so that it is understood in any language.

Les explicaré mi forma de dejar un atuendo transparente.

Ejemplo Vtaw wardrobe 5, Dress V2
Largo.png.261f2ae9335f61f191ede9a37f1125d2.png

Corto.png.26fdfe3cd0b16974d1dec271173091e0.png

1) Necesitas 3 programas básicos:

a) Material Editor (para editar cómo se verán las texturas en tu juego, a diferencia de Skyrim que se hace en Nifskope, en FO4 se hace desde los archivos "Materiales")  lo puedes descargar acá: https://www.nexusmods.com/fallout4/mods/3635/

b) Bodyslide (he de imaginar que es un Mod básico que todos deben tener, pero dejo el link de descarga: https://www.nexusmods.com/fallout4/mods/25

c) Un editor de imágenes DDS. hay varios gratuitos, y en Photoshop puedes instalar un plugin para editar formato DDS. En lo personal uso "Paint.Net" es fácil de usar e intuitivo. Acá el link: https://www.getpaint.net/

2) Editar los archivos BGSM

a) Primero abrimos el archivo "material" del atuendo o armadura que queremos transparentar con el programa Material Editor. Este archivos estará en la carpeta "DATA/MATERIALS", en el caso del ejemplo, sería:  Fallout 4\Data\Materials\vtaw\wardrobe5\DressBase.bgsm

b) Cambien los parámetros de su atuendo igual a los que les dejo en la imagen.
Por lo general en la lengüeta "Material" hay que dejar solamente los archivos D y N y borrar los otros, pero puede variar dependiendo cada atuendo. hagan prueba y error en caso de algún resultado no deseado.

1436501551_MaterialEditor.thumb.jpg.e273e0880bdebc2069727c352cdad3b0.jpg

3) Transparentar Texturas.

a) Con el editor de imágenes que tengan, abran el atuendo que quieren transparentar (o la sección de este) y transparéntenlo hasta un punto deseado. No se pasen demasiado que puede desaparecer, basta con un 50% (quizás un 40%) en Caso de Paint.Net no bajar de 130%
Nota: debe ser guardado en configuración: BC7 (lineal, DX 11+) ... (o en su defecto BC3 (lineal, DXT5)

Paint4.thumb.png.d608618583e26355927eb081dbb7c6d2.png

4) Editar con Bodyslide.

Para finalizar, abran su atuendo y Bodyslide, y ábranlo con Outfit Studio (es el ícono superior al lado del atuendo) 

Body1.thumb.png.bed941c09f0b09823e3f8c7af90befa7.png

Una vez abierto Outfit Studio denle clic derecho, propiedades y agreguen la transparencia (como sale en la imagen)

Body2.thumb.png.ce20a43e0ffbb3d367ef6478d9e88082.png

Body3.thumb.png.8c852340538298bac0e33ad34068e6a2.png

Acepten, guarden, cierren Bodyslide. Ábranlo de nuevo y seleccionando el atuendo denle clic a "Build".

¡Listo! eso es todo. Ahora tenemos nuestro atuendo transparente.
Nota: Si tu atuendo tiene texturas y quieres que sea totalmente liso, tienes que editar el archivo N dejándolo de un color plano.

Esta es la forma "EN QUE YO LO HAGO", he de imaginar que hay muchas otras formas de hacerlo. Espero les ayude en caso de necesitarlo.

¡Saludos!

Edited by Canolais
32 minutes ago, South8028 said:

in 3d max, in the official bethesda plugins transparent material; glass, or any transparent material; bsEffectFx. This stuff assigns all bgem.

Thanks for your information! It is sure to help those who use 3D MAX. I know absolutely nothing about that program, I am just an average user of nexusmods and loverslab. Greetings!

Edited by Canolais

Whether it's BGSM or BGEM, you still need to Specular texture: _s.dds

Otherwise, translucent gauze will be like translucent plastic, even if it is rubber or leather. Specular texture can also control different effects together with envmap. You can understand it as the visual difference between glass and frosted glass.

2 hours ago, kziitd said:

Whether it's BGSM or BGEM, you still need to Specular texture: _s.dds

Otherwise, translucent gauze will be like translucent plastic, even if it is rubber or leather. Specular texture can also control different effects together with envmap. You can understand it as the visual difference between glass and frosted glass.

I don't know, for regular glass I only use one texture. I did not make transparent clothes, but I think it is not very different.

BGEM.png

BSEffectFx.png

SUPDANCE_Glase.png

ScreenShot367.png

ScreenShot374.png

ScreenShot375.png

ScreenShot365.png

ScreenShot371.png

ScreenShot369.png

29 minutes ago, South8028 said:

I don't know, for regular glass I only use one texture. I did not make transparent clothes, but I think it is not very different.

Glass is a metaphor. The normal mapping of clothes is much more complex than smooth glass, so the setting of Specular mapping will have a great influence on the final effect. I say this because I have made many kinds of transparent tape effects to choose the best one. Under the condition that the diffuse map color and alpha transparency remain unchanged, the different settings and collocations of Specular and cubemap can bring great changes.

Your scene is great.

Edited by kziitd
On 30.05.2021 at 15:44, kziitd said:

Glass is a metaphor. The normal mapping of clothes is much more complex than smooth glass, so the setting of Specular mapping will have a great influence on the final effect. I say this because I have made many kinds of transparent tape effects to choose the best one. Under the condition that the diffuse map color and alpha transparency remain unchanged, the different settings and collocations of Specular and cubemap can bring great changes.

Your scene is great.

Well, yes, obviously there are a lot of things you can do with textures. The problem with bgem is that it differs in configuration from bgsm. Again, there are no tutorials. But bgem, as far as I understand, is more powerful in features than bgsm. If you understand all the bsEffectFx settings, you can make, for example, clothes. Or other complex effects. I would be happy to find a tutorial on working with fo4 materials.

Edited by South8028
  • 3 weeks later...
On 5/30/2021 at 8:17 AM, South8028 said:

BGEM.png

BSEffectFx.png

SUPDANCE_Glase.png

ScreenShot367.png

ScreenShot374.png

ScreenShot375.png

ScreenShot365.png

ScreenShot371.png

ScreenShot369.png

I did not make this post to teach, but rather to learn. Thanks for your post.

6 minutes ago, Canolais said:

I did not make this post to teach, but rather to learn. Thanks for your post.

Casi no puedo enseñar nada. Yo mismo no sé mucho. Creo que para tener más oportunidades, es necesario experimentar con materiales directamente en 3D max y recopilar todos los artículos y guías posibles.

4 hours ago, South8028 said:

Casi no puedo enseñar nada. Yo mismo no sé mucho. Creo que para tener más oportunidades, es necesario experimentar con materiales directamente en 3D max y recopilar todos los artículos y guías posibles.

Complemente de acuerdo contigo. Sigo guías y experimento yo mismo (las mayoría de las veces) para ir avanzando en esto. Pero honestamente no sé nada de programas 3D y dudo que me adentre en ellos. ¡Saludos desde Chile!

8 hours ago, Canolais said:

Complemente de acuerdo contigo. Sigo guías y experimento yo mismo (las mayoría de las veces) para ir avanzando en esto. Pero honestamente no sé nada de programas 3D y dudo que me adentre en ellos. ¡Saludos desde Chile!

No hay nada difícil en 3D, pero abre muchas más posibilidades. Chile está a 14.000 km de mí, o 8.500 millas. Escribo en español porque no me importa a qué idioma traduzca google mi ruso. )